tirsdag 6. september 2011

VIL ALDRI TILBAKE TIL AHUS

Romerikes Blad, 03.06.2011:

Astrid Johansen (53) beskriver pasientoppholdet sitt ved gastrokirurgisk avdeling på Ahus som et rent helvete. Hun håper hun aldri må tilbake.

-Jeg unner ingen å få en slik behandling som jeg fikk ved gastrokirurgisk avdeling på Ahus, sier Astrid Johansen til Romerikes Blad. Etter å ha blitt syk i påsken, ble 53-åringen 2. påskedag lagt inn på sykehuset for å fjerne galleblæren. Oppholdet ved Ahus skulle vare i to dager. Tredje dag etter operasjonen skulle hun kunne reise på jobben som kontorsjef ved Kon-Tiki-museet på Bygdøy. Slik gikk det ikke.





Fra himmel til helvete

I forbindelse med operasjonen oppsto flere komplikasjoner, deriblant blodpropp i lungene og kraftig betennelse i bukspyttkjertelen. -De glemte også å legge inn dren som skulle ta imot operasjonsvæske. Dermed ble kroppen min full av væske, som etter hvert begynte å piple ut gjennom navlen. Det var forferdelig, sier Oppegård-kvinnen. Hun er en av 160.000 personer som soknet til Aker sykehus i Oslo, men som fra januar i år ble tilknyttet Ahus. Onsdag bekreftet Ahus-direktør Hulda Gunnlaugsdottir overfor Romerikes Blad at sykehuset fortsatt mangler 145 stillinger, og at gastrokirurgisk er en av avdelingene som merker underbemanningen. Grunnet komplikasjonene ble sykehusoppholdet lengre enn planlagt for Johansen. Etter cirka halvannen uke på avdeling sengepost 2, ble 53-åringen flyttet til gastrokirurgisk avdeling. Der ble hun liggende til 18. mai. -Overgangen var som å komme fra himmelrike til helvete, beskriver hun.

Plassert i korridor
.
Ifølge Johansen ble hun fra første stund på avdelingen plassert i en korridor.
-Jeg fikk kun ett lite skjermbrett. Det var veldig ubehagelig å være i så dårlig forfatning, og ligge i en korridor med så mye trafikk og bråk. Begrunnelsen for hvorfor jeg ikke fikk et rom, var at «andre på avdelingen var sykere» enn meg, fortviler hun. Under flyttingen fra sengepost 2 fikk avdelingen beskjed fra gastrokirurgisk avdeling om at Johansen skulle faste. -Jeg fikk ikke vite hvorfor jeg skulle faste, og fikk heller ikke vått eller tørt. Da en lege kom på legevisitt 15,5 time senere lurte han på hvorfor i all verden jeg var fastende. Det var ingen grunn til at jeg skulle faste, sa han til meg, forteller Johansen. -Eksempelet er dessverre ikke enestående. Kommunikasjonen mellom sykepleierne og legene, samt legene seg imellom, er altfor dårlig, legger hun til.

Skremmende
.
Astrid Johansen har selv jobbet som hjelpepleier i Oslo i over 17 år og kjørt ambulanse. Hun sier forholdene hun opplevde som pasient på Ahus forskrekker. -Det er tydelig at sykehuset har mange utfordringer. Mange av de ansatte virket overarbeidet, ukonsentrerte og svært stresset. Mye av tiden deres går med til andre ting enn pasientbehandling, som å skrive journaler eller dataarbeid, forteller hun. -I behandlingen av mennesker på et sykehus er det nødvendig å være hundre prosent fokusert og mentalt til stede. I de ukene jeg var innlagt på Ahus, og da utelukkende på gastrokirurgisk avdeling, opplevde jeg det motsatte. Skremmende, fortsetter Johansen.

Nå vil 53-åringen som fortsatt er sykmeldt etter operasjonen helst ikke tilbake til Ahus.

-Men dessverre har man ikke så mye valg. Selv om jeg ikke vil tilbake, må jeg trolig. Men når jeg blir frisk nok til det, vil jeg stå på barrikadene for ansattes arbeidsforhold og pasienters rettigheter, sier Johansen.

Kommunikasjonsdirektør Geir Boye Lindhjem ved Ahus sier sykehusledelsen ikke ønsker å kommentere denne konkrete saken, men henviser til sykehusdirektør Hulda Gunnlaugsdottirs uttalelser i Romerikes Blad onsdag 1. juni.

(Ivar Christensens kommentar: Og der sa direktøren "God jul og godt nyttår."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar