onsdag 9. november 2011

HJERTESYK LÅ TRE NETTER PÅ GANGEN - DAGBOK FRA EN SYKEHUSKORRIDOR

Dagsavisen  -  09.11.2011
a
v Ingeborg Huse Amundsen. Foto: Arne Ove Bergo. 

KORRIDORPASIENT: Da Frp kom til Ahus for å se korridorpasienter var gangen striglet. Men forrige uke lå Britt Lindhart hjertesyk i korridoren sammen med sju andre pasienter uten en snor å trekke i.
ENDELIG HJEMME: Hjertesyke Britt Lindhart
var korridorpasient på Ahus i tre netter.
-Jeg har lovet de andre sju pasientene
på gangen at jeg skulle
bringe min opplevelse videre.
Det var helt galehus der, sier hun
- Vi var åtte hjertepasienter uten mulighet til å tilkalle hjelp. Jeg opplevde ingen omsorg. Ingen spurte om jeg hadde det bra, om jeg måtte på do, om jeg ville vaske meg, sier Britt Lindhart fra Vestli.

Etter en bilulykke lørdag 29. oktober ble hun innlagt på Akershus universitetssykehus (Ahus). Britt fryktet at hun hadde fått et hjerteinfarkt, og ble plassert på hjerteposten for utredning. Hun kom aldri lenger enn til korridoren. Der ble hun i tre netter (les hennes korridordagbok nedenfor).

EKG PÅ GANGEN
Ahus skulle være et sykehus uten korridorpasienter. I forrige uke bodde imidlertid åtte hjertepasienter i korridoren. - Jeg lå der på gangen med 100 millioner tanker bak et laken festet i et dryppstativ. Skjermbrett hadde de ikke, så jeg lå der inni teltet mitt. De tok to EKG-undersøkelser av meg i korridoren. Jeg lå der med blottet bryst, forteller hun. Britt var sengeliggende, og måtte spørre om tillatelse for å få tisse.

- Når jeg skulle på do måtte jeg banke på en annen pasients rom og låne doen der. De andre pasientene hjalp meg mer enn de ansatte. Jeg trodde faktisk de som jobbet på Ahus var der for vår skyld, ikke bare for å løpe rundt med røde mapper. Hvor er varmen blitt av? Jeg blir så innmari lei meg. De ansatte har ikke tid til noen ting. Jeg synes så synd på dem, sier hun tydelig berørt.

Etter tre netter under skarp gangbelysning og én natt på tomannsrom fikk hun reise hjem. - Jeg var så sliten etter å bodd på gangen at jeg måtte hjem for å hvile. Og jeg som trodde en hjerteavdeling skulle gi ro.

PRESSEVISNINGEN
Under valgkampen dro Frp-leder Siv Jensen og hennes partikollegaer til Ahus for å finne korridorpasienter. Som følge av sykehussammenslåingen i Oslo har Ahus overtatt 160.000 pasienter fra Aker sykehus. I januar skal en korridorpasient ha fått hjertestans fordi det ikke var fysisk plass til pustemaskinen i korridoren, og vitner forteller om opptil 27 pasienter med provisorisk sengeplass i korridorene samtidig. Helseminister Anne Grethe Strøm-Erichsen meldte at «pasientplassering i korridor er ikke akseptabelt», og truet med å gi dagbøter ved tilfeller av gangboere.

Ahus innrømmer at de har et «overbelegg» av pasienter, men da Frp ville se situasjonen med egne øyne var gangene tomme for pasienter. Siv Jensen spurte viseadm.dir.: «Har dere pyntet før vi kom eller?». En korridorpasient bekreftet dette: «Her ble det blankpolert før dere kom, og så ble man skjøvet ut på korridorene igjen etterpå». Ahus tilbakeviste dette. Nå viser det seg at sykehuset har pasienter i korridorene når pressen ikke er på besøk.

LEGGER SEG FLAT
- Jeg beklager på det sterkeste at pasienten har hatt en slik negativ opplevelse av sykehuset. Slik forholdene beskrives er dette selvsagt ikke i tråd med vår visjon om å være menneskelig nære i måten vi behandler våre pasienter på, sier Ivar Thor Jonsson, konstituert direktør for medisinsk divisjon, til Dagsavisen. Ahus har de siste par månedene gått inn for å redusere antall korridorpasienter.
- Medisinsk divisjon øker sitt sengetall med 32 bemannede senger og kirurgisk divisjon med ytterligere 14-18 bemannede senger. Vi har nå rekruttert det meste av det personell vi trenger for å kunne drive disse sengene på en god måte, sier han.

Sju av sengepostene ble åpnet senest mandag denne uken. - Opplevelser som dette er selvsagt svært uønskede og beklagelige, men de er samtidig et viktig verktøy vi vil bruke for å videreutvikle og forbedre vårt tilbud, sier Jonsson. Viseadministrerende direktør Stein Vaaler viste Frp-delegasjonen tomme korridorer i september. Han forklarer at Ahus har 30-40 korridorpasienter alle hverdager hele året, og at de ikke prøver å skjule det. - Det var helt tilfeldig at det ikke lå noen korridorpasienter i de to avdelingene Frp besøkte. Vi jukser ikke med slikt, sier han.

AHUS
Ahus, eller Akershus universitetssykehus, ble satt i drift 1. oktober 2008.
■ Sykehuset overtok 160.000 Oslopasienter fra Aker sykehus 1. januar 2011 som følge av sykehusfusjonen.
■ Legene ved medisinsk divisjon på Ahus sendte i september en bekymringsmelding til ledelsen på bakgrunn av at avdelingen har ca. 30 korridorpasienter hver dag. De mangler 70-80 senger.
■ Sykehuset har fått kraftig påtale fra fylkeslegen for å ha korridorpasienter, og har hver gang lovet bot og bedring.

Kilde: TV 2, Dagsavisen


© Dagsavisen
.
AHUS-BERETNING: Britt Lindhart lå tre netter i korridoren på Ahus. Les hennes egne tanker om oppholdet:
Jeg har vært så heldig og aldri ligget på sykehus, men lørdag 29. oktober ble jeg utsatt for uhell med bilen. Jeg ble forslått, fikk sjokk, vondt i venstre arm og smerter i brystet. Jeg fikk beskjed om å reise til Ahus. «Nei, til det galehuset vil jeg ikke!» sa jeg. Mediene har skrevet så mye negativt om Ahus, så jeg var redd for hva som ventet meg der. Men jeg hadde ikke noe valg, jeg tilhørte Ahus. Nå skulle jeg få se virkeligheten selv.

Jeg ble trillet opp til hjerteposten i 3. etasje ca. kl. 23.30. Her ble jeg liggende på gangen. Jeg var redd og lei meg. Det ble trukket et laken som skjermbrett. Ingen hadde egentlig tid til meg. De hastet forbi, smilet var ikke der. De så meg vel egentlig ikke. Jeg måtte spørre selv etter vann og mat, og natten gikk med lyder og neonlys: «Sssj, sssj. Dunk, dunk». Rørsystemet lå rett ovenfor senga. Vi var mange på gangen. Jeg spurte forsiktig om lyset kunne dempes, men det måtte gjøres fra et helt annet sted, og det var i stykker. Jeg skjermet meg med hånden, men søvn? Jo, jeg var nok borte litt, men lydene var der hele tida.

Jeg skulle helst ikke gå så mye ut av sengen, men toalettbesøk fikk jeg lov til. Men hvor var toalettet, da? Jo, vi måtte inn på et rom hvor pasienter lå. Jeg banket på døren, hvisket at jeg måtte låne do. Jeg ble liggende på gangen hele søndagen. Klokka 11.30 måtte jeg selv spørre om jeg kunne vaske meg, og få håndkle og klut. En ny natt. Mandag morgen var vi åtte hjertepasienter på gangen, og jeg overhørte at nå ble det krisemøte kl. 08.50. Ahus ville ta imot to pasienter til, og pleierne klarte ikke mer. For et kaos for dem som skal ta seg av oss. Jeg føler inderlig med dem. «Si ifra», sa jeg til dem, men de sa at dette var blitt ignorert, så det var bedre at vi pasienter skrev om det og klaget.

Jeg fikk reise hjem på onsdag. Jeg var så sliten. Jeg gråt og var utenfor meg selv. Alt hadde gått bra. Jeg er likevel nesten frisk, men jeg gråt. Legen som skrev meg ut spurte hvorfor jeg gråt, og jeg svarte at jeg var sliten av å være på gangen, sliten av ikke å få sove, sliten av alt som var skjedd. Han var bare god, og svarte: «Vi er så vant til dette vi at vi ikke ser at det er slik». Skremmende.

Bildetekst:
 - PÅ GANGEN: Hjertesyke Britt Lindhart var korridorpasient på Ahus.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar